Krátky príbeh o strate rokov, ktoré žena strávi na materskej Vás dúfam poučí, a pomôže nastávajúcim matkám. Ale pekne od začiatku...
Moja známa bola zamestnaná v súkromnej spoločnosti, a v čase trvania pracovného pomeru nastúpila na riadnu materskú a neskoršie v zmysle zákona aj na rodičovskú dovolenku. Keďže povinnosti zamestnávateľa sú dané zákonom, vychádzala z toho, že jej zamestnávateľ dodrží ustanovenia zákona o sociálnom poistení a vykoná všetko tak ako má....Písal sa rok 2003.
Teraz máme rok 2011 a nový zamestnávateľ oznámil mojej známej, že keďže nemá odpracovaných, ale skôr evidovaných 15 rokov, tak jej nie je možné priznať nárok na dovolenku v zmysle zákona (25 dní ročne). Začala sa zaujímať ako je to možné, veď bez problémov danú zákonnú lehotu spĺňa. No nie podľa záznamov sociálnej poisťovne. Daná poisťovňa jej totiž neeviduje celé trvanie materskej a rodičovskej dovolenky, ktorá trvala súvisle od roku 2003 do roku 2009, čiže skoro 6 rokov, počas ktorých mala byť v zmysle vtedy platného zákona povinne poistenou osobou.
Nič také však sociálna poisťovňa neeviduje, no zarážajúce je, že jej v danom období dvakrát vyplácala dávky materského príspevku. Ako pikantériu uvádzam stanovisko z listu sociálnej poisťovne, ktorá uviedla, že doba starostlivosti o deti sa zhodnotí až pri uplatnení nároku na dôchodok. Čiže to, že máte deti, riadne sa o ne staráte Vám poisťovňa uzná až pri odchode do dôchodku a nie už teraz pri nároku na dlhšiu dovolenku. Ako vtip to znie dobre, ale je to bohužiaľ realita...
Taktiež jej neuznala obdobie, v ktorom bola dobrovoľne poistenou osobou a riadne si platila dobrovoľné sociálne poistenie nakoľko strávila rok v zahraničí. Ako podmienku uznania tohto obdobia poisťovňa uviedla, že jej ho uzná iba v prípade ak bola platiteľkou poistného na príslušnej pobočke. Z toho mi vyplýva ďalšia zarážajúca a pre mňa absolútne nepochopiteľná vec, a to, že pobočky sociálnej poisťovne a ústredie sociálnej poisťovne nie sú elektronicky prepojené, čiže ak je nutné niečo preukázať, tak musí poistník žiadať dané doklady od pobočky poisťovne a fyzicky ich doručiť centrále sociálnej poisťovne. Ak toto je tá dlho sľubovaná elektronizácia úradov, ich priblíženie verejnosti a občanovi a uľahčenie výkonu jednotlivých procesov, tak neviem či slovo bordel vystihuje podstatu problému.
Obávam sa, vzhľadom na nie prvú takúto skúsenosť s fungovaním sociálnej poisťovne, že to nie je ojedinelý prípad, ale je to tak nastavené ako systém.
A záverom už len perlička – zamestnankyňa pobočky tvrdila mojej známej, že s účinnosťou od 1.1.2004 bola platná novela zákona o sociálnom poistení, ktorá ukladala povinnosť matke na materskej dovolenke prihlásiť sa so systému sociálneho poistenia. Pravda je však taká, že novela, ktorá túto povinnosť zaviedla bola účinná až od 1.8.2006, čiže o 31 mesiacov neskoršie ako spomínaná pracovníčka uvádza. Neviem či ide taktiež o nevedomosť, alebo skôr o úmyselné zavádzanie, keďže v termíne do 1.8.2006 bola povinnosť oznámenia zmien v systéme sociálneho poistenia na strane zamestnávateľa.
Píšem tento blog, nie ako sťažnosť, alebo ako vylievanie si svojich pocitov, ale ho píšem s cieľom poukázať aj na takéto podávanie dezinformácií zo strany tých, ktorí by mali ostatným občanom slúžiť.